§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Nieuwe mobiliteit: FlixBus begint met binnenlandse trajecten in België

++ FlixBus start per direct nationaal vervoer in België: Binnenlandse trajecten vanaf € 3,99 ++ Internationale uitbreiding zomer 2018: Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Noord-Holland ++ 1,3 mln vervoerde passagiers via België in 2017, meer dan twee mln passagiers in 2018 ++ Busmarkt belangrijke drijver voor Belgische economie

Brussel/München, 27.3.2018Drie jaar na de start van FlixBus in België, begint het mobiliteitsbedrijf met het vervoeren van reizigers binnen België. Eind april zullen tien Belgische steden, waaronder Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge maar ook steden zoals Luik, Oostende en Hasselt dagelijks per FlixBus met elkaar verbonden zijn. Hiermee is FlixBus de eerste privé-vervoerder in België die ook binnenlandse langeafstanden aanbiedt. Naast de nieuwe binnenlandse verbindingen gaat het bedrijf ook internationaal verder uitbreiden.

Verbindingen tussen de Belgische steden

Met haar internationale bussen biedt FlixBus nu ook binnenlandse verbindingen aan. Daarbij is het mobiliteitsbedrijf gericht op de langeafstanden. Jesper Vis, Directeur Benelux: “ Inmiddels is FlixBus al drie jaar lang actief in België. We zijn erg verheugd over het feit dat we naast internationale reizen nu ook ritten binnen België aan kunnen bieden. Er rijden nu al enkele bussen tussen onder andere Brussel en Antwerpen. Eind april kunnen reizigers tussen meer dan twintig verschillende routes kiezen.” Tickets zijn verkrijgbaar vanaf € 3,99 en te boeken via www.flixbus.be of in de FlixBus-App.

Sinds eind 2017 rijden twee FlixBussen dagelijks tussen Brussel en Antwerpen. Na deze succesvolle proef heeft FlixBus ervoor gekozen om nóg meer nationale verbindingen in België mogelijk te maken. Een belangrijke buspartner op deze trajecten is het Belgische familiebedrijf Staf Cars.

Nieuwe internationale verbindingen naar Frankrijk, Duitsland en Zwitserland

In april 2018 zullen nieuwe internationale verbindingen vanaf België starten. Hierbij ligt de nadruk op grensoverschrijdende verbindingen naar Nederland, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Wegens groot succes zal ook het aanbod van bestaande routes naar Frankrijk, Duitsland en Nederland toenemen. Momenteel worden er al frequenties tot 21 keer per dag aangeboden. De routes Brussel – Amsterdam en Brussel – Parijs behoren tot de meest succesvolle verbindingen in het gehele FlixBus netwerk met 250.000 dagelijkse verbindingen naar 1400 bestemmingen in 27 landen.

1,3 miljoen vervoerde passagiers in 2017, meer dan twee miljoen in 2018

In 2017 schreef FlixMobility, waar Flixbus onderdeel van is, voor het eerst zwarte cijfers ondanks forse uitbreidingen. Ook FlixBus Benelux draait winst. Jesper Vis, Managing Director FlixBus Benelux: “In lijn met de duurzame uitbreiding is het ook in 2018 de bedoeling om in de Benelux winstgevend te opereren. Afgelopen jaar zijn in totaal 1,3 miljoen passagiers per FlixBus van en naar België gereisd. We verwachten een groei naar meer dan twee miljoen passagiers in 2018 . De populairste landen van bestemming zijn Nederland, Frankrijk en Duitsland. Hier zullen we in 2018 ook verder uitbreiden.” Op dit moment zijn ruim 75% van de Belgische FlixBus klanten jonger dan 35 jaar. FlixBus heeft een traditioneel en veilig transportmiddel hip gemaakt en is vooral door haar digitale aanpak bijzonder aantrekkelijk voor jonge reizigers.

Belgische familiebedrijven Van Hool en Staf Cars profiteren

Terwijl de Belgische economie indirect profiteert van een toename in het aantal toeristen, profiteren de Vlaamse familiebedrijven Van Hool en Staf Cars direct van deze groeiende markt. Staf Cars heeft onlangs twee nieuwe Van Hool dubbeldekker bussen gekocht. In 2017 zijn er 37 nieuwe werkplekken ontstaan bij de Limburgse onderneming. Terwijl FlixBus voor marketing, sales, netwerkplanning en technologieontwikkeling zorgt, is buspartner Staf Cars verantwoordelijk voor de dagelijkse exploitatie van de routes.

FlixMobility introduceert FlixTrain, breidt uit naar de VS en investeert in de productontwikkeling

Met de introductie van de FlixTrain op 24 maart werden groene treinen aan het mobiliteitsaanbod van FlixBus toegevoegd. Via een overstap ontstaan er talrijke nieuwe reismogelijkheden. André Schwämmlein, oprichter en CEO FlixBus: „Wij staan voor betaalbaar reizen en een duurzaam alternatief voor de auto. Het is ons doel om nóg meer mensen van de overstap naar openbaar vervoer te overtuigen. Bus en spoor vullen elkaar perfect aan. Het integreren van beide vervoersmiddelen is een belangrijk onderdeel van een duurzaam concept voor de mobiliteit van de toekomst.”

Naast de start van FlixTrain is ook de geplande uitbreiding van FlixBus naar de VS een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Deze zomer zullen de eerste FlixBussen op dagelijkse lijnen door Californië rijden. Naast uitbreiding van het aanbod investeert FlixMobility ook in de verdere ontwikkeling van haar busproduct. Nieuwe services zoals zitplaatsreservering, on-board entertainment en digitale features in de FlixBus-App worden momenteel getest. Nog voor het einde van het jaar zullen deze services in het gehele FlixBus netwerk verkrijgbaar zijn.

Download Persbericht (PDF)