FAQ – veelgestelde vragen over reizen met de langeafstandsbus

Vóór vertrek:

   

Alle te boeken verbindingen vind je in ons zoekformulier in de bus-app en op www.flixbus.nl. Het actuele routenetwerk vind je op onze website onder Bus Reisplanner.

Als je in een groep reist, dan heb je bij FlixBus Mieten ook de mogelijkheid om een hele bus voor jullie te huren, incl. chauffeur, het ophalen voor jullie huisdeur en individuele reisroute. Eenvoudig op www.mieten.flixbus.de de reisgegevens invoeren, direct de prijs laten berekenen, gratis reserveren en op de reis verheugen!

   

Onze verbindingen zijn ca. 4 tot 6 weken vóór de dag van vertrek te boeken op onze app en op onze internetsite. We werken er elke dag hard aan om ons routenetwerk uit te breiden en onze bestaande lijnen verder te verbeteren. Drie zaken zijn daarbij erg belangrijk: stiptheid, aantrekkelijke vertrektijden en optimale overstapverbindingen. Om feedback en verbeteringen zo snel mogelijk te kunnen doorvoeren, verkopen we doorgaans geen tickets langer dan een paar maanden van tevoren.

Als je geïnformeerd wilt worden over nieuwe verbindingen, meld je dan aan voor onze Nieuwsbrief of vind ons leuk op Facebook.

   

De makkelijkste manier is om je rechtstreeks met onze app naar je bushalte te laten navigeren. Kies je station, klik op de pijl in de rechterbovenhoek en je navigatie begint. Een lijst van plaatsen van vertrek vind je in onze app op het tabblad "Bushaltes" en op ons overzicht van de bushaltes. Daar ervaar je bij het klikken op de respectievelijke stad het adres van het/de bushalte(s) en een kaart. Op je boekingsbevestiging worden ook de kaarten van de respectievelijke bushaltes getoond.

Ter plaatse worden de bushaltes meestal duidelijk aangegeven.

   

Het is het makkelijkst om je reis direct te boeken via onze app voor je smartphone. Je ticket wordt dan gemakkelijk onder “Mijn tickets” opgeslagen en die kun je dan op je mobiele telefoon bij het instappen laten zien. Bovendien ben je er dan zeker van dat je net als bij een boeking via onze website altijd de goedkoopste tarieven krijgt. Zo weet je ook zeker dat je altijd de gunstigste tarieven krijgt. In de app zijn er ook altijd weer exclusief speciale promoties. De boekingsbevestiging krijg je dan gewoon per e-mail (kijk in je spam-map).

Daarnaast kun je busreizen telefonisch via de klantenservice (+31 (0) 858 881 843* – wij helpen je dan verder in het Engels of Duits), bij een van onze verkooppunten/reisbureaus of rechtstreeks bij de chauffeur in de bus boeken. In de bus betaal je de normale prijs (voor volwassenen en kinderen) en kun je alleen een ticket kopen als er plaatsen beschikbaar zijn. Actieprijzen en kortingen voor groepen zijn in de bus helaas niet meer verkrijgbaar. Het ontvangstbewijs voor de contante betaling in de bus dient ook als ticket/boekingsbevestiging.

   

De betaalmogelijkheden zijn afhankelijk van de manier van boeking:

Online-boeking: automatische incasso, creditcardbetaling (VISA, MasterCard/Amex), PayPal, DirectEbanking, Carte Bleue en iDeal.
Bij de buschauffeur: contant. Je krijgt een ontvangstbewijs. Het ontvangstbewijs dient ook als ticket/boekingsbevestiging. Let op: bij de buschauffeur kun je alleen tickets kopen voor het normale tarief. Speciale tarieven en kortingen zijn alleen online of bij onze verkooppunten/reisbureaus verkrijgbaar. Het is momenteel niet mogelijk om aan boord met pin te betalen. In Zweden worden alleen kaartbetalingen geaccepteerd (MasterCard, Visa, American Express, Maestro, Visa Electron, V Pay, JCB, Diners Club, China Union Pay). Daarnaast kun je je ticket met mobiele, NFC-gebaseerde betalingssystemen bij de buschauffeur aanschaffen (bijv. Swish, Mobile Pay, Apple Pay, Android Pay).
Bij verkooppunten/reisbureaus: alle betaalmethoden van het verkooppunt, waaronder met contant geld.

Telefonisch: Credit card (Mastercard/Visa/Amex) en automatische afschrijving voor klanten met woonplaats in Duitsland.

Houd er rekening mee, dat er voor sommige betalingsmogelijkheden door derden kosten aangerekend worden. Er is echter ook altijd een betalingsmogelijkheid zonder kosten. De kosten worden tijdens de boeking getoond.

   

Je tegoedbon (bijvoorbeeld een cadeaubon of een tegoedbon wegens annulering) kun je heel eenvoudig inwisselen tijdens het boeken via de app, op de website, telefonisch of bij een verkooppunt/reisbureau. Nadat je je reis hebt geselecteerd, kun je in de winkelwagen de code van de tegoedbon invoeren. Let op: per boeking kun je maar één tegoedbon inwisselen. Een contante betaling van het saldo van een tegoedbon is uitgesloten.

Vouchers waarvan de geldigheid niet kan worden verlengd, zijn de in onze Fanshop gekochte vouchers. Vouchercodes die in het kader van een omboeking of annulering zijn verstrekt, zijn 1 jaar geldig.

   

Problemen met het boeken zijn meestal te wijten aan de gebruikte internetbrowser. Er zijn verschillende mogelijkheden om het probleem op te lossen:

  • Gebruik een andere browser.
  • Maak de cache leeg, verwijder de cookies en probeer het nogmaals na opnieuw opstarten.
  • Werk je browser bij. Wij maken gebruik van zeer hoge veiligheidsnormen en onze website is geoptimaliseerd voor de nieuwste browserversies. Via de volgende links vind je de actuele browserversies: Firefox / Internet Explorer / Google Chrome.

Heb je geen bevestigings e-mail ontvangen? Controleer dan of de e-mail bezorgd is in de map met ongewenste e-mail.

Is het probleem niet opgelost? Bel ons dan op +31 (0) 858 881 843*. Wij helpen je graag verder.

   

Een lijst met verkooppunten vind je in ons Reisbureau-overzicht. Voer een plaats of postcode in om een reisbureau bij jou in de buurt te zoeken.

   

Ja, op onze website onder "Boeking wijzigen/annuleren" of bij onze verkooppunten/reisbureaus kun je de volgende wijzigingen tot 15 minuten voor vertrek doorvoeren:

Wijzigen van het telefoonnummer: gratis. Vervolgens krijg je een nieuwe boekingsbevestiging met een nieuw boekingsnummer.

Wijziging van de naam van de reiziger: gratis, met de volgende uitzondering: Is de reis op het moment van omboeken duurder dan de oorspronkelijk geboekte reis, dan worden er kosten in rekening gebracht. Vervolgens krijg je een nieuwe boekingsbevestiging met een nieuw boekingsnummer.

Annuleren en opnieuw boeken: 

Ga als volgt te werk als je jouw reis wilt omboeken:

  • Controleer of de gewenste nieuwe verbinding nog beschikbaar is.
  • Annuleer je reis via https://shop.flixbus.nl/rebooking/login met je huidige boekingsnummer en geef aan dat je een tegoedbon wilt ontvangen.
  • Je krijgt een tegoedbon per e-mail.
  • Boek nu een nieuwe reis en gebruik daarvoor de verstrekte tegoedbon. Je krijgt een nieuwe boekingsbevestiging met een nieuw boekingsnummer. Als de prijs van de nieuwe boeking hoger is dan de waarde van de tegoedbon, moet je het verschil bijbetalen.

Houd er rekening mee, dat per annulering € 1 per passagier en per rit aangerekend wordt. De kosten worden tijdens de annulering getoond.

   

Ja, op onze website onder "Boeking wijzigen/annuleren" of bij onze verkooppunten/reisbureaus kun je de naam van de passagier tot 15 minuten voor vertrek gratis wijzigen. Is de reis echter op het moment van omboeken duurder dan de oorspronkelijk geboekte reis, dan worden er kosten in rekening gebracht. Vervolgens krijg je een nieuwe boekingsbevestiging met een nieuw boekingsnummer.

   

In onze bussen kun je zelf een plaats kiezen. Daarom kun je geen plaats reserveren. Om een specifieke zitplaats te kunnen krijgen, raden wij je aan zo vroeg mogelijk – uiterlijk 15 minuten voor vertrek – bij de bus te zijn. Als de gewenste zitplaats al bezet is, kun je de passagier vragen of hij of zij wil ruilen. Mensen die minder mobiel zijn en mensen die met kinderen reizen hebben voorrang bij het kiezen van een zitplaats.

   

Kinderen reizen tegen een gereduceerd tarief. Let erop dat aanbiedingen goedkoper kunnen zijn dan kortingstarieven. In dit geval wordt de speciale prijs getoond, zodat je altijd het beste tarief kunt boeken. Kinderen tot 10 jaar kunnen alleen samen met een volwassene geboekt worden; een individuele boeking is niet mogelijk. Kinderen t/m 3 jaar mogen uitsluitend worden vervoerd in een babyzitje of kinderzitje. Het zitje moet in de bus worden vastgezet met de veiligheidsgordel (heupgordel) en moet worden meegebracht door de begeleiding van het kind (18 jaar of ouder). Kinderwagens worden vervoerd als bijzondere bagage (per passagier max. 1 kinderwagen). Het vervoer hiervan is gratis, maar moet na de boeking, echter pas vanaf 48 uur voor vertrek, telefonisch bij ons worden aangemeld: +31 (0) 858 881 843*. Alleen opvouwbare kinderwagens kunnen vervoerd worden. Niet-opvouwbare kinderwagens zijn uitgesloten van vervoer. Kinderen van 4 t/m 9 jaar moeten vergezeld worden door een volwassene (18 jaar of ouder). Kinderen van 10 t/m 15 jaar mogen ook alleen reizen wanneer de verzorger tijdens de boeking schriftelijk bevestigd heeft dat de minderjarige in staat is de reis alleen en zonder toezicht te ondernemen.

MeinFernbus FlixBus en haar partners wijzen uitdrukkelijk elke verplichting af van toezicht op minderjarigen. Alleen-reizende kinderen hebben voorrang bij het kiezen van een zitplaats in de bus. Niet-begeleide minderjarigen kunnen niet op internationale reizen of reizen met een overstap worden geboekt. Kinderen vanaf 16 jaar mogen alleen reizen, zonder begeleider en betalen het volle tarief of het beschikbare speciale tarief.

   

Hier vind je informatie over de vervoersmogelijkheden van passagiers met een handicap en mobiliteitsbeperkingen. Om de vervoersmogelijkheid te controleren, worden alle passagiers die in een rolstoel moeten reizen verzocht om ten minste 2 weken en uiterlijk 7 dagen voordat zij geboekt hebben contact op te nemen met onze klantenservice. Voor alle anderen die ondanks hun handicap of mobiliteitsbeperking toch op een reguliere stoel kunnen zitten, is de vooraanmeldingstermijn verlaagd naar 36 uur voor vertrek.

Kan ik ondanks mijn beperkte mobiliteit op ieder moment het volledige routenetwerk gebruiken?

In het algemeen vervoeren we alle personen, onafhankelijk van een handicap of beperkte mobiliteit. Op dit moment is echter nog niet aan alle noodzakelijke voorwaarden voldaan om alle passagiers op ieder moment en op alle aangeboden lijnen te kunnen vervoeren. Dit hangt enerzijds samen met de bouwkundige omstandigheden van de bussen die door ons worden ingezet, anderzijds zijn de voorwaarden van de infrastructuur niet bij iedere halte aangepast. FlixBus beschikt tot nu toe over slechts een paar aangepaste bussen die flexibel op meerdere lijnen kunnen worden ingezet. De haltes vallen onder de verantwoordelijkheid van de desbetreffende halte-exploitant.
Als je beperkt mobiel bent en alleen of met behulp van een begeleider in en uit de bus kunt stappen, vervoeren wij je nu al op alle lijnen. 
Als je op een rolstoel bent aangewezen, maar kunt opstaan en zelfstandig in de bus kunt komen, kun je eveneens op alle lijnen met ons meerijden.
Als je ook in de bus op je rolstoel bent aangewezen, kunnen we je op dit moment vanwege de beschreven omstandigheden alleen na zorgvuldige controle vooraf en op enkele trajecten vervoeren.  

Hoe en wanneer kan ik mijn reis boeken? 

Als je aan je rolstoel gebonden bent, moet je je ten minste 2 weken en uiterlijk 7 dagen voorafgaand aan de reis melden bij onze klantenservice (+31 (0) 858 881 843*), om de vervoersmogelijkheid te controleren. Als aan alle voorwaarden is voldaan, dan boekt onze klantenservice jou en je begeleider telefonisch in van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur.
Als je ondanks je beperking in de situatie bent om een reguliere stoel in de bus in te nemen, boek je je ticket zelf en zonder beperking van een vooruitboekingstermijn. Alleen het meenemen van hulp, rolstoelen en orthopedische hulpmiddelen in de bagageruimte, begeleiders en blindengeleidehonden moet 36 uur voor vertrek bij ons zijn aangemeld.

Welke kosten ontstaan er voor mijn begeleider of mijn hulphond?

Als kan worden aangetoond dat vaste begeleiding noodzakelijk is, worden de begeleider en de hulphond gratis vervoerd. Voor de hulphond wordt dan ook een eigen plaats geboekt.
Bij het begin van je reis legitimeer je de gratis begeleiding door het overhandigen van een bewijs dat het noodzakelijk is om continu begeleid te worden. Aan het begin van de reis laat je het desbetreffende document zien waarin staat dat vaste begeleiding noodzakelijk is, bijvoorbeeld 

  • in Duitsland het Schwerbehindertenausweis of een doktersverklaring
  • in Frankrijk de Carte D'Invalidité (Besoin d´Accompagnement) 
  • in Italië: doktersverklaringen die zijn opgesteld door de lokale gezondheidsinstantie (ASL) of het "Nationaal Instituut voor Sociale Zekerheid" (INPS)

Voor je hulphond geldt hetzelfde. Daarnaast heb je een bewijs nodig dat je hond een erkende opleiding voor hulp- of blindengeleidehond heeft gehad.

Aan welke eisen moet mijn rolstoel voldoen zodat hij in de passagiersruimte meegenomen kan worden?

In de passagiersruimte van bussen kunnen alleen rolstoelen vervoerd worden die volgens DIN EN 12183 of DIN EN 12184 als passagiersstoel zijn toegestaan en een vergrendelingssysteem volgens DIN 75078-2 gebruiken. Bovendien gelden de volgende maximale afmetingen: max. breedte 80 cm x lengte 120 cm / 250 kg totaalgewicht.
Als bij het inchecken in de bus wordt vastgesteld dat je rolstoel ondanks een schriftelijke garantie vooraf niet aan deze voorwaarden voldoet, is het mogelijk om je rolstoel mee te nemen en het vervoersverzoek verliest zijn geldigheid zonder dat er iets anders voor in de plaats komt.

Zijn de haltes waar gestopt wordt aangepast? 

Net als de aanpassing van ons buswagenpark neemt ook de verbouwing van de aanpaste haltes nog wat tijd in beslag, zodat ook hier nog geen netwerk kan worden aangeboden dat overal dekkend is. Omdat de haltes echter niet door ons worden geëxploiteerd, hebben we op dit moment niet voldoende gegevens over de infrastructuur.  Wij adviseren je voor je reis bij de lokale halte-exploitant te informeren naar de actuele uitrusting van de halte.

Hoe en waar krijg ik hulp? 

Om je reis zo aangenaam mogelijk te maken, raden we je aan om samen met een begeleider te reizen die jou de benodigde hulp kan bieden als dat nodig is. Neem contact met ons op, zodat we de details van je reis met je kunnen doornemen. Zorg dat je jouw behoeften (hulp bij het in- en uitstappen, vermelding van beperkte mobiliteit, etc.) uiterlijk 36 uur voor de geplande vertrektijd aan ons laat weten.

   

Om jou en je groep voordelig te vervoeren bieden wij twee mogelijkheden:

Als jullie flexibel volledig naar jullie eigen wensen willen reizen, dan kunnen jullie op www.mieten.flixbus.de een eigen bus met chauffeur huren. Hier zijn alle speciale wensen mogelijk - ophalen voor je deur, vervoer rechtstreeks naar de bestemming, op aanvraag ter plaatse gebruik van de bus. De directe prijsindicatie zorgt voor een eenvoudig boekingsproces, de reis is comfortabel-individueel en gezamenlijk-comfortabel. En als jullie echt van gedachten mogen veranderen, kan tot 14 dagen voor vertrek gratis worden geannuleerd.

Bovendien bieden wij voor groepen van 3 tot 40 personen een voordelig groepstarief in de lijndiensten aan. Indien beschikbaar kun je rechtstreeks boeken onder "Boeking". Hiervoor geldt een verplichte reservering van een dag.
Als het speciale tarief goedkoper is dan het groepstarief, dan wordt het speciale tarief getoond zodat je altijd het beste tarief kunt boeken. 

Als je doelen wilt bereiken, die niet door onze reguliere lijndienst gedekt zijn, dan heb je de mogelijkheid om een bus te huren. Dit garandeert volledige flexibiliteit gecombineerd met een hoog comfort en duurzaam reizen.

   

Zorg ervoor dat je bij internationale reizen alle benodigde documenten bij je hebt en alleen belastingvrije goederen meeneemt. De bagage mag voor het versnellen van de douane-inklaring niet worden afgesloten en dient voorzien te worden van je naam en adres om ervoor te zorgen dat de bagage niet wordt verwisseld.

Neem bovendien de paspoort-, visum-, valuta- en gezondheidsvoorschriften in acht. Informatie over deze voorschriften ontvangt u bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken of bij de federale politie (http://www.bundespolizei.de of telefonisch: 0800 6 888000).

Neem bovendien de desbetreffende douanevoorschriften in acht. Voor vragen over de desbetreffende douanebepalingen in Duitsland neem dan contact op met de centrale informatie van de douane (info.privat@zoll.de of bij commerciële aanvragen met info.gewerblich@zoll.de). Vragen aan de douane kunnen alleen in het Duits of Engels worden beantwoord.

   

Studenten, kinderen en ouderen komen in aanmerking voor een lagere prijs voor reizen binnen Denemarken. Als je voor een lagere prijs wilt reizen en boeken, moet je een geldig identiteitsbewijs bij het instappen kunnen overhandigen.

Studenten: De studentenkorting geldt voor geregistreerde studenten met een geldige studentenkaart. Geldige id-bewijzen:

  • Een geldige studentenkaart met foto en vervaldatum
  • Een geldige studentenkaart met foto en een registratieformulier dat in de afgelopen 12 maanden is uitgegeven
  • Geldige jongerenkaart (Deense Ungdomskort, uitgegeven door Trafikselskabet NT, Midttrafik, FynBus, Sydtrafik, DSB of Movia)
  • Geldige ISIC-studentenkaart

Ouderen: De korting voor ouderen geldt voor personen ouder dan 64 jaar en pensioensgerechtigden volgens de Deense wet voor sociale pensioenen. Geaccepteerde identiteitsbewijzen:

  • Een geldig identiteitsbewijs voor personen die ouder dan 64 jaar zijn, zoals een ziekteverzekeringskaart, rijbewijs of paspoort
  • Een Deense verklaring van pensioen van een Deense overheidsinstantie (pensionmeddelelse) plus een identiteitsbewijs, zoals een ziekteverzekeringskaart, rijbewijs of paspoort

Kinderen: De korting voor kinderen valt uiteen in twee categorieën: a) een kind onder de twaalf jaar b) een kind onder de 16 jaar. Kinderen moeten altijd een geldig identiteitsbewijs bij zich hebben om twijfels rondom hun leeftijd te voorkomen. Geaccepteerde identiteitsbewijzen:

  • Deense (gele) of internationale (blauwe) ziekteverzekeringskaart
  • Paspoort

Tickets voor kinderen, studenten en ouderen, zoals hierboven vermeld, zijn alleen geldig met het hierboven genoemde identiteitsbewijs. Als het vereiste identiteitsbewijs niet aan de chauffeur kan worden overhandigd, is je kortingsticket niet van toepassing en is een nieuw, algemeen ticket vereist.

Deense soldaten in militaire dienst kunnen gratis reizen op vertoon van het juiste document en hun identiteitsbewijs van deelname aan militaire dienst. Boeking van een zitplaats is vereist en de reservering moet worden gedaan op service@flixbus.nl.

   

De LIDL-tegoedboncode kan op www.flixbus.nl en alleen voor één reis worden ingewisseld. De geldigheid van de tegoedbon is beperkt; op de tegoedbon staat de geldigheidsduur vermeld. Per persoon kan slechts één tegoedbon worden ingewisseld. Ook kunnen per persoon in totaal slechts een beperkt aantal tegoedbonnen worden verkregen en ingewisseld. Het ticket is na inwisselen van de tegoedbon niet meer te annuleren. Je kunt de tegoedbon aan iemand anders geven maar doorverkopen is niet toegestaan.

Bij vragen kun je een e-mail sturen naar lidl@flixbus.de** of bellen naar +31 (0) 858 881 843*.

   

De tegoedbonnen kun je online in onze fanshop kopen. Je kunt kiezen uit verschillende waarden. Meer informatie over de tegoedbonnen vind je in de fanshop.

   
Ik wil graag een FlixBus-klantaccount aanmaken. Wat moet ik daarvoor doen?

Dat kan op twee manieren: je registreert je eenvoudig op onze aanmeldingspagina of tijdens het boekingsproces.

Op de aanmeldingspagina geef je je e-mailadres op en krijg je vervolgens een e-mail met een verificatielink – dit kan soms een paar minuten duren. Aansluitend hoef je alleen nog maar je naam en wachtwoord op te geven en je FlixBus-klantaccount is volledig actief.

Als je tijdens het boekingsproces een account wilt aanmaken, hoef je alleen maar een vinkje te zetten in het betreffende veld op de betaalpagina. Bij de afronding van de boeking wordt de verificatiemail automatisch naar het bij de boeking opgegeven e-mailadres verzonden.

Je kunt trouwens ook na je registratie via e-mail je Facebook-profiel met je FlixBus-klantaccount verbinden.

   
Ik wil graag met Facebook inloggen. Wat moet ik daarvoor doen?

Op de aanmeldingspagina of de pagina met passagiersgegevens kun je je ook "Verbinden met Facebook" en akkoord gaan in het venster dat wordt geopend. Voorwaarde: je bent ingelogd met je Facebook-profiel. Aansluitend ben je volledig geregistreerd en ontvang je ook een bevestigingsmail. Dat is alles.

Uiteraard zullen wij niets op je Facebook-tijdlijn publiceren.

   
Ik wil inloggen in de app. Waarom lukt dat niet?

We werken er momenteel aan om te zorgen dat je ook in onze FlixBus-app kunt inloggen.

Tot het zover is, kun je in de app je ticket toevoegen door het scannen van de QR-code en je betalingsgegevens daar opslaan.

   
Ik ben het wachtwoord voor mijn FlixBus-klantaccount vergeten / ik kan me niet aanmelden

Om te zorgen dat je ondanks je vergeten wachtwoord snel bij je gegevens kunt, kun je je wachtwoord herstellen.

   
Mijn account is nog niet gevalideerd, maar ik kan de bevestigingsmail niet meer vinden

Als je account nog niet is gevalideerd of je de bevestigingsmail niet hebt ontvangen, kun je de e-mail hier opnieuw opvragen.

   
Wat moet ik weten over het FlixBus-klantaccount?

De mogelijkheid om je betalingsmethoden in je klantaccount op te slaan is superhandig! Daarmee kun je bij ons nog sneller boeken, omdat je niet bij iedere boeking alle gegevens hoeft in te vullen.

Als je bent ingelogd, kun je door middel van een vinkje instemmen met het opslaan van je betalingsgegevens. In je klantaccount worden onder "Mijn boekingen" alle tickets opgesomd van de boekingen die je na bevestiging van de registratie met je e-mailadres uitvoert.

Je kunt natuurlijk ook boekingen voor anderen – familie of vrienden – uitvoeren via je klantaccount. Let er wel op dat de juiste passagiersnamen zijn ingevuld.

Je persoonlijke gegevens en je betalingsgegevens worden bij ons uiteraard veilig bewaard – we verstrekken geen gegevens aan derden. Meer daarover kun je vinden in onze gegevensbeschermingsrichtlijnen.

Bij en in de bus:

   

Voordat je in de bus stapt heb je een boekingsbevestiging nodig in afgedrukte of elektronische vorm (als PDF-bestand of als een QR-code op je smartphone). Het makkelijkste is om je ticket direct in de bus-app te laten zien. Zorg ervoor dat je bij internationale reizen alle benodigde documenten bij  je hebt.

De boekingsbevestiging krijg je aan het einde van het boekingsproces per e-mail om deze af te drukken (kijk ook in de map met ongewenste e-mail). Als u een kaartje koopt bij de buschauffeur dient het ontvangstbewijs als ticket/boekingsbevestiging.

   

Je mag gratis één stuk handbagage en één stuk ruimbagage meenemen. Voorzie je bagage van je naam en adres om ervoor te zorgen dat de bagage niet wordt verwisseld.

Handbagage is beperkt tot één stuk bagage met een maximale grootte van 42 x 30 x 18 cm en een maximaal gewicht van 7 kg. Alle waardevolle spullen moeten als handbagage worden meegenomen.
Ruimbagage is beperkt tot één stuk met een maximale afmeting van 80 x 50 x 30 cm. Licht afwijkende afmetingen zijn toegestaan, zolang de som van hoogte, breedte en diepte maximaal 160 cm bedraagt. In totaal mag je maximaal 20 kg per persoon gratis meenemen.
Extra bagage: Per persoon kan, indien er voldoende ruimte is, nog een tweede stuk ruimbagage worden meegenomen. Het mag niet groter zijn dan de afmeting van de ruimbagage en niet meer dan 20 kg wegen. Dit extra stuk bagage kost € 2 en moet (voor zover voor de betreffende reis mogelijk) worden aangegeven tijdens het boeken. Of anders na het boeken, maar in dat geval moet het bagagestuk ten vroegste 48 uur voor vertrek van de bus, telefonisch bij de klantenservice worden aangemeld en bevestigd via: +31 (0) 858 881 843*. Er bestaat geen algemeen recht op het transport van meer dan één stuk ruimbagage.
Bijzondere bagage: Voor een bagagestuk dat groter is dan de standaardbagage, moet je een vergoeding van € 9 betalen. De omvang van het stuk bagage mag in totaal niet meer dan 240 cm (hoogte in cm + breedte in cm + diepte in cm) bedragen en het maximale gewicht van 30 kg mag niet worden overschreden. Verder moet bijzondere bagage (voor zover voor de betreffende reis mogelijk) worden aangegeven tijdens het boeken. Of anders na het boeken, maar dan moet het bagagestuk ten vroegste 48 uur voor vertrek van de bus, telefonisch bij de klantenservice worden aangemeld en bevestigd via: +31 (0) 858 881 843*. Per passagier kan één speciaal stuk bagage worden meegenomen. Dit recht kan niet worden afgedwongen. Speciale bagage is bijvoorbeeld ski-uitrusting en muziekinstrumenten (vervoer in hardschalen koffers wordt aanbevolen). Voor fietsen en orthopedische hulpmiddelen gelden speciale regels. Sommige voorwerpen zijn uitgesloten van vervoer.

Meer informatie over bagageregelgeving en uitgesloten voorwerpen vind je in onze Algemene voorwaarden.

   

Wij raden je aan extra en bijzondere bagage al tijdens de boeking op te geven. Als je achteraf toch bagage aan je geboekte reis wilt toevoegen, heb je twee opties:

1) Je kunt tot 15 minuten voor vertrek op onze website onder "Boeking wijzigen/annuleren" of bij onze verkooppunten/reisbureaus je reis annuleren en aansluitend met je gewenste bagage opnieuw boeken. Deze handeling staat beschreven in onze FAQ onder "Kan ik mijn boeking zelf wijzigen, omboeken of annuleren? ".

2) Je kunt extra of bijzondere bagage voor een al geboekte reis ook telefonisch melden bij onze klantenservice. In dat geval is het vervoer afhankelijk van vrije capaciteit in de bus. De betaling vindt plaats bij de chauffeur.

   

In veel van onze bussen is het mogelijk fietsen in standaardmaten en zonder opbouw (max. 25 kg) mee te nemen. Fietsen kunnen worden opgegeven tijdens het boekingsproces en kosten € 9. Naast het aantal passagiers kies je ook het aantal fietsen dat je wilt meenemen. In de winter kunnen helaas geen fietsen worden vervoerd.

Als het op jouw reis niet mogelijk is om een ​fiets te reserveren, kan de fiets eventueel worden meegenomen in een fietstransporttas. In dit geval wordt de fiets behandeld als bijzondere bagage en dit is vooraf telefonisch aan te melden bij de klantenservice (zie de regels voor bijzondere bagage).

Je dient contact op te nemen met onze klantenservice als je een elektrische fiets mee wilt nemen: +31 (0) 858 881 843*.

   

Om veiligheidsredenen mogen er geen huisdieren met onze bussen worden vervoerd. Met uitzondering van hulphonden die een passagier met een handicap begeleiden en dit vermeld wordt in een officiële medische verklaring of een certificaat. Dit vervoer is gratis, maar moet telefonisch minimaal 36 uur voor vertrek worden geregistreerd: +31 (0) 858 881 843*.

   

Muziekinstrumenten in de handbagage-afmetingen (42 x 30 x 18 cm, max 7 kg.) kun je gratis meenemen als handbagage in het passagierscompartiment. Als je al handbagage hebt, kun je kiezen om de handbagage of het muziekinstrument mee te nemen in het passagierscompartiment.

Muziekinstrumenten die groter zijn dan de handbagage-afmetingen (42 x 30 x 18 cm, max. 7 kg), vallen onder bijzondere bagage en moeten in een geschikte koffer (instrumentkoffer) worden vervoerd. Wij raden vervoer in een hardschalen koffer aan. In dit geval kost het vervoer € 9 en moet dit na boeking, maar 48 uur voor vertrek van de bus telefonisch bij de klantenservice worden aangemeld en bevestigd: +31 (0) 858 881 843*.

Muziekinstrumenten en koffers groter dan 135 x 48 x 35 cm zijn uitgesloten van vervoer (bijv. contrabassen).

   

Onze bussen rijden volgens een dienstregeling. Daarom is het niet mogelijk dat de chauffeur wacht op een passagier die te laat is. Daarom vragen wij je voldoende tijd te plannen om bij de halte te komen en ten minste 15 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.

   

Anders in- of uitstappen dan wat geboekt is, is helaas niet mogelijk. Dit geldt ook voor haltes in dezelfde stad, die na elkaar worden aangedaan. Je kunt je reis echter zelf op onze website omboeken en zo bij de gewenste halte in- of uitstappen.

Voor sommige routes (korter dan 50 km of 1 uur rijden) geldt een exploitatieverbod en hiervoor mogen we geen tickets verkopen. Daarom is in- en uitstappen hier ook niet toegestaan​ en deze routes zijn niet te boeken. Wij vragen je om dat te respecteren.

   

Op sommige van onze reizen zijn pauzes opgenomen in de dienstregeling voor de naleving van de rij- en rusttijden. In principe willen wij je echter zo snel mogelijk naar je bestemming brengen, dus nemen we geen andere pauzes. Het toilet en de verkoop van goedkope snacks en drankjes aan boord maken een rit zonder pauze mogelijk, zelfs over lange afstanden.

Roken is niet toegestaan in onze bussen, zelfs niet met elektrische sigaretten. Maar je kunt uitstappen bij geplande stops en geplande pauzes voor een sigaretje. Ga tijdens de tussenstop niet te ver bij de bus vandaan en zeg de chauffeur dat je uitstapt om te voorkomen dat de bus zonder je vertrekt! Je kunt aan de buschauffeur vragen hoe lang de bus bij de bushalte wacht.

   

Onze bussen zijn uitgerust met airconditioning, toilet, leeslampjes en comfortabele stoelen. Er zijn ook hapjes en drankjes te koop, gratis WiFi en veel bussen hebben stopcontacten en een mediacenter met films en muziek op aanvraag.

Let op: onze WiFi-voorziening bevindt zich in een testfase. Het kan gebeuren dat je tijdens de reis tijdelijk geen dekking hebt, of dat niet alle passagiers tegelijkertijd internet hebben. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat gratis WiFi en stopcontacten niet beschikbaar zijn, bijv. als vervangende voertuigen worden gebruikt, of als we als partner tickets verkopen. Dit geldt met name voor de lijnen van de volgende partners: Autobus Oberbayern GmbH, Allgäu Airport Express GmbH, Bohr Omnibus GmbH, Dr. Richard Linien GmbH & Co KG en Publicexpress GmbH.

   

In de langeafstandsbus geldt – net als voor auto's – het verplicht gebruik van veiligheidsgordels. Elke zitplaats is uitgerust met een gordel die je tijdens de reis moet dragen.

Bagage, extra bagage en bijzondere bagage wordt vervoerd in de bagageruimte. De chauffeur zorgt voor de juiste belasting. De handbagage kan veilig worden opgeborgen in de vakken boven de stoel of onder de stoel voor je.

Veiligheid heeft onze hoogste prioriteit. Alle voertuigen en elektronische apparaten zijn TÜV-getest en worden regelmatig onderhouden. Onze chauffeurs zijn speciaal opgeleid voor het vervoer van personen en krijgen regelmatig trainingen. Ze moeten zich zonder uitzondering strikt houden aan de wettelijk voorgeschreven rusttijden en rijtijden. Daarom zijn er tijdens lange reizen twee chauffeurs aan boord of zijn er pauzes ingepland. In geval van vertraging op de planning kan dit in uitzonderlijke gevallen tot ongeplande tussentijdse pauzes leiden. Wij vragen om begrip hiervoor.

Na de reis:

   

Als je iets bent vergeten of hebt verloren in de bus, vul dan ons formulier voor verloren voorwerpen in of neem in dringende gevallen contact op met de klantenservice: +49 (0)30 300 137 300*.

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Vul gewoon ons contactformulier in en vertel ons wat je graag wilt. Wij helpen je graag persoonlijk verder! Je kunt ons bereiken van maandag tot en met zondag, 24 uur per dag via onze service-hotline: +31 (0) 858 881 843.*

*(De gesprekskosten voor vaste en mobiele telefoonlijnen zijn afhankelijk van de individuele tarieven van aanbieders.)