Als je deze website niet kunt openen, bel dan naar de +31 (0) 858 881 843 of gebruik de Google Assistent-app van FlixBus.

§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Reizen met onze groene bussen tijdens de COVID-19 pandemie

FlixBus

Verkleinen van ons netwerk tussen België, Frankrijk en Nederland vanaf 8 februari

Vanwege de gezondheidssituatie zullen we vanaf 8 februari tijdelijk een aantal van onze lijnen inkrimpen. Sommige verbindingen zijn nog wel aangeboden, zoals Parijs - Brussel, Parijs - Amsterdam of Brussel - Amsterdam.

Reis van en naar het buitenland

Internationale reizen zijn nog steeds mogelijk. U moet echter de actuele regels raadplegen die zijn ingevoerd door de landen waarnaar u van plan bent te reizen (website van consulaten, ambassades, enz.) en ze in alle opzichten naleven.

Reizen naar Nederland

Reizen naar Nederland is mogelijk, onder strikte voorwaarden.

Per 29 december ben je verplicht een recente negatieve PCR-testuitslag te tonen als je naar Nederland reist vanuit een hoog risicogebied met vliegtuig, schip, internationale intercity of internationale bus.

  • Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder die niet in een uitzonderingscategorie valt;
  • De verplichting geldt niet voor reizigers die met de regionale grensoverschrijdende bus naar Nederland reizen;
  • De testuitslag is maximaal 72 uur oud bij aankomst in Nederland en moet aan een aantal kenmerken voldoen;
  • Reizigers die van buiten de EU/Schengen naar Nederland reizen, moeten ook een zelf ondertekende testverklaring kunnen tonen;
  • Je gaat bij aankomst in Nederland 10 dagen in quarantaine, ook bij een negatieve testuitslag. Na 5 dagen kan je je opnieuw laten testen. Is de test negatief? Dan hoef je niet meer in quarantaine te blijven. Raadpleeg voor hulp de Quarantaine Reischeck.

Na een verblijf in België of Frankrijk ga je bij terugkeer in Nederland in thuisquarantaine.

Avondklok Nederland

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft.
Als het noodzakelijk is dat je naar buiten gaat tijdens de avondklok, dan moet je een formulier bij je hebben. Meer informatie hier.

Reizen naar België

Iedereen van 6 jaar en ouder moet een negatieve PCR-test kunnen voorleggen die minder dan 72 uur voor het vertrek is afgenomen om te kunnen instappen in onze bussen die van Frankrijk naar België of van Nederland naar België gaan.

De Belgische overheid heeft extra regels opgesteld voor het reizen van en naar België:

Meer informatie is terug te vinden op de website van de Belgische overheid.

Avondklok in België tussen 0:00 – 05:00, behalve voor essentiële verplaatsingen. In Brussel en Wallonië tussen 22:00 – 06:00 uur.

Reizen naar Frankrijk

In heel Frankrijk geldt een avondklok tussen 18.00 uur en 6.00 uur. Je kunt blijven reizen met de langeafstandsbussen, ook tijdens de avondklok. Je bus ticket fungeert als bewijs.

Extra regels zijn opgesteld voor het reizen naar Frankrijk:

  • Je beschikt over een negatieve PCR-test (maximaal 72 uur oud) voor iedereen van 11 jaar en ouder.
  • In bezit van een verklaring op erewoord waaruit blijkt dat:
    • je geen aan Covid-19 gerelateerde symptomen hebt;
    • je bij weten, in de veertien dagen voorafgaand aan de reis, niet in contact bent geweest met een persoon bij wie Covid-19 is geconstateerd;
    • je accepteert dat er bij aankomst op het Franse grondgebied een PCR-test of een biologische virologische screeningstest voor detectie van SARS-CoV-2 kan worden uitgevoerd (certificaat hier te downloaden).

Deze maatregelen gelden voor ALLE reizigers, EU-ingezetenen en niet-EU ingezetenen. Een uitzondering wordt gemaakt voor grenswerkers.

Actuele informatie met instructies en adviezen van de Franse overheid vind je op de websites van de Franse regering (informatie in het Frans en in het Engels) en de Franse ambassade in Den Haag.

Hoe vind ik de actueleinformatie over mijn verbinding?

Als er wijzigingen in jouw reis zijn of als je reis wordt geannuleerd, zal FlixBus je hiervan op de hoogte stellen via sms of e-mail en je opties voor terugbetaling of alternatieve reismogelijkheden geven. Zorg er daarom voor dat je contactgegevens actueel en correct zijn, je kunt je gegevens ook achteraf hier wijzigen. Houd er rekening mee dat vanwege het huidige aantal verzoeken die we ontvangen, de verwerkingstijd van een verzoek of het wachten op een verbinding met een medewerker langer kan duren dan normaal. We raden je aan om onze covid-19 FAQ, algemene FAQ en veiligheidsmaatregelen na te lezen voor relevante informatie en veelgestelde vragen. 

Hoe kan ik mijn geld terug vragen?

Als we jouw verbinding hebben moeten annuleren of wijzigen vanwege de huidige reisbeperkingen, nemen we zo snel mogelijk contact met je op hier meer informatie over te geven. Als je jouw ticket wilt annuleren vanwege een wijziging in jouw reisplannen, kun je dit hier doen in overeenstemming met onze vervoersvoorwaarden.

De veiligheid en het welzijn van jou, onze chauffeurs, partners en medewerkers is onze grootste prioriteit. Niet alleen wij kunnen hiervoor ons best doen, ook jij speelt hierin een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat jij en alle passagiers aan boord veilig kunnen reizen. Je kan een verschil maken door het volgende te doen:

  • Voordat je boekt, zorg ervoor dat je in staat bent om te reizen en je aan de lokale gezondheids- en overheidsaanbevelingen houdt.
  • Alle passagiers moeten hun eigen mondkapje meenemen en deze vóór, tijdens en na de reis dragen.
  • Houd je aan alle gebruikelijke preventieve maatregelen tijdens jouw reis.

Om jouw reis zo aangenaam en veilig mogelijk te maken vindt je hier een overzicht van de maatregelen die wij nemen om je de hoogste hygiënestandaarden te bieden:

Desinfecteren van de bus:

  • Handdesinfectiemiddel beschikbaar voor klanten bij de achterdeur van de bus
  • Ontsmetting van het voertuig conform het protocol voor verantwoord reizen in het ov van het Rijksoverheid
  • Extra desinfectie door personeel van FlixBus
  • Stations op grote busstations en bij het wisselen van de chauffeur
  • Extra ventilatie

In- en uitstappen:

  • Chauffeurs zijn uitgerust met mondkapje & handschoenen
  • Klanten zijn verplicht om een mondkapje te dragen tijdens het instappen en tijdens het verblijf aan boord
  • Instappen alleen bij de achterdeur -Instructies van buschauffeurs/stationspersoneel om afstand te houden tijdens het instappen
  • Handdesinfectiemiddel beschikbaar voor klanten tijdens het aan boord gaan
  • Digitale inspectie van tickets / documenten voor een touch-less boarding ervaring
  • Welkomst- en vertrekaankondigingen door de bestuurder zullen bijgewerkte veiligheidsinstructies bevatten

Shops & Stations:

  • Frequente reiniging en desinfectie van alle FlixBus-winkels
  • Slechts een beperkt aantal klanten mag de winkel met 1,5 [m] afstand tegelijk betreden
  • Klanten zullen worden aangemoedigd om gekochte tickets te betalen door middel van contactloze betaling
  • Stations worden met tape gemarkeerd voor 1,5 [m] afstanden in de instapruimtes