Over Flix

Duurzaam en betaalbaar reizen voor iedereen

Flix in het kort

Flix is een toonaangevend en internationaal techbedrijf in de transportsector dat duurzame en betaalbare reisopties biedt in meer dan 40 landen en op 4 continenten onder de merknamen FlixBus, FlixTrain, Greyhound en Kâmil Koç. Sinds de oprichting in 2013 heeft het bedrijf al meer dan 400 miljoen passagiers vervoerd. Dankzij het gebruik van een bedrijfsmodel met weinig activa en een innovatief technologieplatform voor zowel reizigers als buspartners, werd Flix al snel marktleider voor langeafstandsbusreizen in Europa, Noord-Amerika en Türkiye. Er wordt ook fors uitgebreid in Zuid-Amerika en Azië. Flix richt zich op een markt voor langeafstandsbussen en -treinen die in continue groei is en wordt hierbij gedreven door een toenemend milieubewustzijn in de maatschappij. Het doel is om CO₂-neutraal te zijn in Europa tegen 2040 en wereldwijd in 2050. Om de voortgang te kunnen beoordelen volgens een wetenschappelijk erkend kader, heeft Flix haar bedrijfsdoelstellingen voor de vermindering van CO₂-uitstoot vastgelegd op basis van het initiatief Science Based Targets.  
 

Belangrijkste feiten en cijfers

40+

landen op 4 continenten

5.600

bestemmingen

400+

miljoen passagiers sinds de oprichting

1.000+

buspartners

5.500+

bussen op de weg

13+

FlixTrains in Duitsland

25+

kantoren

5.500+

medewerkers

100+

nationaliteiten

Het bedrijfsmodel van Flix

Het schaalbare techplatform van Flix, de basis van het bedrijfsmodel, is op maat ontworpen om de beste resultaten te leveren zowel voor reizigers als buspartners. Door netwerkplanning, marketing en prijszetting te combineren, maakt Flix gebruik van innovatieve oplossingen die comfortabele, groenere en betaalbare busreizen wereldwijd mogelijk maken. Het techplatform en de gebruiksvriendelijke app zorgen ervoor dat Flix een reiservaring aanbiedt die beantwoordt aan de behoeften van reizigers en die hen verbindt met lokale buspartners, waarbij een moderne vloot wordt gegarandeerd die aan de hoogste veiligheidsnormen voldoet. Het bedrijfsmodel met weinig activa heeft een Europese start-up getransformeerd in een toonaangevende speler in de reistechbranche die internationaal blijft groeien. 

Duurzaam reizen

Met een gemiddelde uitstoot van 27,8 g CO₂ per kilometer per passagier, kan reizen met FlixBus de ecologische voetafdruk in Europa bijna 6 keer verminderen in vergelijking met de auto en 8 keer wat betreft het vliegtuig. Reizigers hebben tijdens het boekingsproces bovendien ook de optie om een deel van hun reis te compenseren door te doneren aan atmosfair, een NGO die zich inzet voor het milieu. In 2023 hebben passagiers van Flix maar liefst 1,1 miljoen CO₂ bespaard door te kiezen voor FlixBus en FlixTrain in plaats van andere vervoersopties. Flix wordt gedreven door een groeiend bewustzijn van groener reizen en heeft als doel om CO₂-neutraal te zijn in Europa in 2040 en wereldwijd in 2050. Om de voortgang te kunnen beoordelen volgens een wetenschappelijk erkend kader, heeft Flix haar bedrijfsdoelstellingen voor de vermindering van CO₂-uitstoot vastgelegd op basis van het initiatief Science Based Targets.

Flix en technologie

De complexiteit van langeafstandsreizen vereist een geavanceerde technologische oplossing, waar Flix haar eigen schaalbare software voor heeft. Het hoog schaalbare technologieplatform vormt de kern van de waardepropositie van het bedrijf en functioneert als een zichzelf versterkend vliegwiel dat op maat is gemaakt om de beste resultaten te kunnen leveren aan zowel reizigers als buspartners. Er kan eenvoudig worden genavigeerd op het platform en de gebruiksvriendelijke app, die focussen op hoge frequentie en netwerkdichtheid, betaalbare prijzen en een consistente hoogkwalitatieve service. Een specifieke rit zoeken, keuze uit verschillende overstappen, extra services aan boord en eenvoudig betalen via geïntegreerde betaaloplossingen: reizigers ervaren telkens de voordelen van een soepel en compleet boekingsproces. 

Buspartners daarentegen profiteren van toegang tot een nieuw klantenbestand, extra regelmatige en voorspelbare inkomsten en de voordelen van besluitvorming op basis van gegevens, geoptimaliseerd gebruik en kostenbesparingen via het platform van Flix. Deze aspecten benadrukken de positie van Flix als toonaangevend techbedrijf voor reisoplossingen, die unieke waarde bieden voor zowel reizigers als buspartners. Een van de belangrijkste strategische prioriteiten om een premium gebruikerservaring te kunnen bieden, is de schaalbaarheid in AI en machine learning-toepassingen.

495+ M

Dagelijks beheer van meer dan 495 stoelen door ons AI-gebaseerd systeem

1,2 M

1,2 miljoen dagelijkse ritten voorspeld

44+ M

meer dan 44 miljoen stoelprijzen worden dagelijks geoptimaliseerd

Merken van de groep Flix

Met het efficiënte bedrijfsmodel is de groep bekend onder verschillende consumentenmerken, zoals FlixBus en FlixTrain, Kâmil Koç in Türkiye en Greyhound in Noord- en Zuid-Amerika, Mexico, Brazilië en Chili.

Flix Management

André Schwämmlein, oprichter & CEO

André Schwämmlein, oprichter & CEO

Global Business & Commercial

André Schwämmlein is medeoprichter en Chief Executive Officer (CEO) van Flix. Zijn overtuiging van alternatief, groen en collectief transport heeft hem geïnspireerd om in 2009, toen nog als consultant bij de Boston Consulting Group (BCG), het gesprek te aan te gaan met zijn huidige medeoprichters over de mogelijkheid van een niet-gereguleerde markt. In 2011 werd Flix opgericht. Als CEO van Flix leidt Schwämmlein het bedrijf op basis van de visie dat iedereen de wereld moet kunnen ervaren. Onder zijn leiding is Flix uitgegroeid tot de uitgesproken globale marktleider in elke kernregio en is het bedrijf een groot aantal nieuwe markten gaan betreden wereldwijd. Hij is ook actief als lid van de raad van commissarissen van Scout24 SE en ABOUT YOU Holding SE, alsook van de groene partij in Duitsland sinds 2002.

Daniel Krauss, oprichter & CIO

Daniel Krauss, oprichter & CIO

Technology and People/HR    

Als chief information officer (CIO) en chief HR officer (CHRO) bij Flix, managet Daniel Krauss het personeel en de technologie van het bedrijf. Samen met zijn medeoprichters heeft hij Flix doen uitgroeien tot een internationale transportaanbieder. Krauss is ook investeerder en lid van adviesraden in verschillende bedrijven, zoals Baby1one en uvex. Hij is ervan overtuigd dat onderwijs, ondernemerschap en innovatie de samenleving aanzienlijk vooruit kunnen helpen. Zo doceert hij regelmatig aan de Friedrich Alexander Universiteit in Erlangen-Nürnberg (Duitsland) en is hij een van de oprichters van FightBack, een initiatief dat veranderingen richting een duurzamere samenleving stimuleert. Hij is ook actief aandeelhouder van Duitslands grootste NGO voor ondernemerschapsonderwijs, STARTUP TEENS en medeaandeelhouder en bestuurder van de Hogeschool CODE in Berlijn. 

Christoph Debus, CFO

Christoph Debus, CFO

Finance and Legal Functions

Christoph Debus heeft begin maart 2022 de functie van chief financial officer (CFO) overgenomen. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor alle financiële en juridische zaken van het bedrijf. Debus is een expert in de mobiliteitsindustrie en heeft al talrijke managementfuncties op de kapitaalmarkt bekleed die verder gingen dan de traditionele CFO-activiteiten op interdisciplinaire basis. Zo fungeerde hij eerder als CEO van de Thomas Cook Group Airlines en meest recentelijk als CFO bij Condor, waar hij een succesvolle herpositionering van het bedrijf doorvoerde.

Max Zeumer, COO

Max Zeumer, COO

Demand & New Markets

Max Zeumer, chief operating officer (COO) begon zijn reis bij Flix begin 2015 en heeft sindsdien verschillende internationale markten succesvol beheerd. Vanaf april 2022 leidt hij als COO de wereldwijde expansie van Flix, waarbij hij zich richt op Noord-Amerika en opkomende markten zoals Brazilië, Chili en India. Tegelijkertijd houdt hij ook toezicht op de wereldwijde commerciële marketing en het revenue management binnen de organisatie. Met een diverse academische achtergrond, waaronder computerwetenschappen, filosofie en een MBA van de Columbia Business School, kon hij zijn skills verder ontwikkelen als consultant bij de Boston Consulting Group, waar hij al snel zijn passie ontdekte voor het veranderen van traditionele sectoren met digitalisering. Hij is begaan met het bevorderen van samenwerking en synergie over de grenzen heen, wat een aanzienlijke invloed heeft gehad op het hervormen van de wereldwijde reisindustrie.

Fabian Stenger, COO

Fabian Stenger, COO

Supply & European Markets

Fabian Stenger, chief operating officer (COO) van de groep begon zijn reis bij Flix in 2013, waar hij met succes de markt in Duitsland heeft uitgebouwd en later ook hetzelfde heeft gedaan voor Noord- en Oost-Europa. Sinds april 2022 leidt Stanger als COO de Europese busactiviteiten en houdt hij toezicht op de globale toeleveringsketen van het bedrijf. Hij stuurt ook de teams voor netwerkplanning, partnerbeheer en vloottransformatie, operations en de klantenservice aan. Hij begon zijn carrière bij Bain & Co., heeft gestudeerd aan de Universiteit van St. Gallen in Zwitserland en kan ondertussen al meer dan tien jaar ervaring bij Flix tellen. Zijn strategische leiderschap en inzet voor duurzaamheid zijn een drijvende kracht achter het succes van Flix, die niet alleen vormgeven aan de toekomst maar ook een impact hebben wereldwijd.